TÜRK SANAT MÜZİĞİ

**Bölüm 1: Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği ve Mevlevilik Etkisi**
Kıbrıs'taki Türk Sanat Müziği, Anavatan'da icra edilen Türk Sanat Müziği'nden hiçbir fark göstermez. T.S.M., Kıbrıs'ta herhangi bir yapısal değişiklik olmadan icra edilir. Türk Sanat Müziği, zengin bir geçmişe ve derin kültürel bir mirasa sahip geleneksel bir Türk müzik türüdür. Şarkı söyleme, makam sistemleri, enstrümantal kompozisyonlar ve özgün bir repertuar ile Türk Sanat Müziği tanınır.

Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği, Anavatan'daki icra tarzını koruyarak sunulur. Bu müzik türü, Kıbrıs Türk halkının kültürel kimliğini yansıtır ve genellikle özel etkinlikler, düğünler, festivaller ve konserlerde icra edilir.

Kıbrıs'taki Türk Sanat Müziği sanatçıları, Türkiye'deki meslektaşlarıyla aynı eğitimi alır ve aynı müzikal teknikleri kullanır. İcra edilen enstrümanlar, vokal teknikler ve repertuar Kıbrıs ile Anavatan arasında benzerlik gösterir. Bu şekilde, Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği icra edilirken, Anavatan'daki kalite ve icra tarzı korunur.

Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği, Kıbrıs Türk toplumunun kültürel kimliğinin bir parçasıdır ve bu müziği sevenler için önemli bir sanat biçimidir. İcra edilen eserler genellikle duygusal bir derinliğe sahiptir ve dinleyicilere estetik bir deneyim sunar.

20. yüzyılın başlarına kadar, Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği ile ilgili belgelerin eksikliği olsa da, bu dönemde müziğin icra edildiği kurumların mevcut olduğu bilinir. Kıbrıs'ın müzikal tarihi konusundaki araştırmalar, Türk Sanat Müziği'nin adanın kültürel yapısında önemli bir rol oynadığını gösterir.

Belgelerin eksikliğine rağmen, sözlü gelenekler, aile hikayeleri ve yerel kaynaklardan elde edilen bilgiler, Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği'nin varlığını ve icra edildiği kurumların mevcudiyetini gösterir. Özellikle Kıbrıs Türk toplumunun sosyal ve kültürel etkinliklerinde müziğin önemli bir yere sahip olduğu bilinir.

Lefkoşa'daki Mevlevihane'nin keşfi ve mevlevihanelerde icra edilen dini müziğin, Türk Sanat Müziği'nin yapısal özelliklerine sahip olması, Kıbrıs'ta yüzyıllardır Türk Sanat Müziği'nin de icra edildiği ihtimalini güçlendirir. Mevlevilik, İslam tasavvuf geleneğinde sema ayinleri ile tanınan ve Allah'a yönelmeyi sembolize eden bir tarikattır.

Mevlevilikte icra edilen dini müzik, sema ayinlerinde kullanılan enstrümanlar, vokal teknikler, makam sistemleri ve kompozisyon özellikleri bakımından Türk Sanat Müziği'ne benzer. Mevlevihane, dervişlerin sema ritüellerini gerçekleştirdiği bir mekan olup, bu ritüellerde icra edilen müzikler, özgün bir repertuara sahiptir.

Mevlevihane'nin Lefkoşa'da bulunması, Kıbrıs'ta Mevlevilik geleneğinin uzun bir geçmişi olduğunu ve bu dönemlerde Türk Sanat Müziği'nin etkisini taşıyan müzikal icraların gerçekleştiğini düşündürür. Mevlevihaneler, İslam dini ve Türk kültürüyle iç içedir ve bu mekanlarda icra edilen müzik, genellikle dini temalarla estetik ve duygusal bir deneyim sunar.

Kıbrıs'taki Mevlevihane'nin varlığı, Türk Sanat Müziği'nin Kıbrıs'ın müzikal kimliği ve kültürel mirasına yaptığı katkıyı gösterirken, aynı zamanda bu müziğin adada uzun bir geçmişi olduğunu da gösterir. Mevlevihane'deki müzik, Türk Sanat Müziği'nin özelliklerini taşıması nedeniyle, yüzyıllardır Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği'nin varlığına ve icrasına dair güçlü bir olasılık sunmaktadır.

**Bölüm 2: Türk Sanat Müziği'nin Kıbrıs'taki Yolculuğu**
Türkiye'de ilk T.S.M. kurumlarından biri, 1924'te İstanbul Belediye Konservatuvarı'nda kurulan Türk Musiki Cemiyeti olarak öne çıkar. Bu cemiyet, Türk sanat müziğinin korunması, yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi amacıyla faaliyetlerde bulunmuştur. Aynı dönemde, İstanbul Darülbedayi-i Osmani Tiyatrosu bünyesinde de T.S.M. sınıfı açılmış ve bu sayede birçok yetenekli sanatçı yetiştirilmiştir.

T.S.M.'nin yaygınlaşması ve tanınması için büyük bir adım da 1936'da İstanbul Radyosu'nun kurulmasıyla atılmıştır. Radyonun kurulmasıyla birlikte, Türk sanat müziği eserleri halka daha kolay ulaşmış ve geniş kitlelere duyurulmuştur. Radyo aynı zamanda birçok T.S.M. sanatçısına seslendirme imkanı sağlamış ve onların tanınmasına büyük katkıda bulunmuştur.

Türkiye'den farklı korolar, solistler ve şarkıcılar belirli dönemlerde Kıbrıs'a gelerek etkinlikler düzenlemiştir. Bu etkinlikler, T.S.M.'nin Kıbrıs'ta da tanınmasına ve sevilmesine yardımcı olmuştur. Türk sanat müziği sanatçıları, Kıbrıs'ta konserler vermiş, festivallere katılmış ve böylece T.S.M.'nin yayılmasına katkı sağlamışlardır.

T.S.M., kurumlaşma çalışmalarıyla birlikte Türk müziği içinde önemli bir yere sahip olmuş ve bu alanda yetenekli sanatçılar yetiştirilmiştir. Kurulan kurumlar, T.S.M.'nin öğretilmesi, icrası ve korunması konusunda önemli bir rol oynamıştır. Günümüzde de T.S.M. alanında birçok müzik okulu, konservatuvar ve dernek bulunmakta ve bu kurumlar Türk sanat müziğinin geleceğini teminat altına almayı amaçlamaktadır. Ara sıra buraya konser vermek üzere birçok sanatçı Türkiye'den gelirdi. Bunlardan biri, çocukken tanık olduğum M. Nurettin Selçuk'un konseriydi. O zamanlar Larnaka'da yaşıyorduk, o yıllara şimdi dönüyorum.

M. Nurettin Selçuk, Türk müziğinin önde gelen isimlerinden biriydi. Hem güçlü sesi hem de yorumuyla büyük beğeni kazanıyordu. İşte o an, onu sahnede dinleme heyecanıyla doluydum. Konser günü geldiğinde, Larnaka'nın en büyük konser salonlarından birinde toplandık. Salon tıklım tıklım doluydu, herkes M. Nurettin Selçuk'u dinlemek için sabırsızlıkla bekliyordu. Sahneye çıktığında, alkışlarla karşılandı ve kendine özgü gülümsemesiyle izleyicilere selam verdi.

M. Nurettin Selçuk, klasik Türk müziğinin sevilen eserlerini seslendirmeye başladı. Muhteşem sesiyle salonu doldurdu, her notada duygularını hissettirdi. Şarkıları, dinleyicilere derinlemesine etki etti. O an, herkesin gözlerinde müziğin büyüsünü görebiliyordum. Konser boyunca M. Nurettin Selçuk, güzel eserlere yer verdi. Hem sevilen Türk sanat müziği şarkıları hem de halk müziği parçalarıyla dinleyicileri büyüledi. Salonun atmosferi, müziğin ritmiyle birleşerek unutulmaz bir deneyim yarattı. Konser sonunda herkes ayağa kalktı ve M. Nurettin Selçuk'a alkışla teşekkür etti. O da teşekkürleri kabul ederek seyircilere selam verdi. Unutulmaz bir geceydi ve M. Nurettin Selçuk'un bu değerli anısı uzun süre hafızamda yaşayacaktı.

Bazen Türkiye'den gelen sanatçılarla düzenlenen bu konserler, kültürel zenginliğimizdi. Bu deneyimler sayesinde farklı müzik türleriyle tanışıyor, Türk sanatçıların performanslarını yakından takip ediyorduk. M. Nurettin Selçuk'un unutulmaz konseri de bu anılarımdan biriydi ve benim için özel bir yere sahipti. 1928 yılında, Darül Bedayi'nin Kıbrıs'ı da dahil ettiği turnuva, adada büyük bir heyecan ve ilgi uyandırdı. Bu durum, sonraki yıllarda da devam etti ve sadece son birkaç yılda ara verildi; ancak diğer yıllarda faaliyet gösterdi. Özellikle "Muhlis'in Çocukları" adlı tiyatro topluluğunun, Fikriye, Kemani Sadi ve Münir Nurettin gibi ünlü sanatçıların ara sıra Kıbrıs'a gelip temsiller ve konserler düzenlemesi, adadaki sahne hayatının ilgi ve talebini artırdı.

**Bölüm 3: Darül Bedayi ve Kıbrıs Sahne Sanatları**
Dönemin öne çıkan tiyatro kurumlarından biri olan Darül Bedayi, turnuvalarıyla dikkat çekiyordu. 1928'deki turnuva, geniş katılımla Kıbrıs'ı da kapsayarak düzenlendi. Bu, Kıbrıs'ta tiyatro meraklıları için büyük bir fırsattı ve adada büyük bir heyecan yarattı.

Aynı dönemde "Muhlis'in Çocukları" adlı tiyatro topluluğu da Kıbrıs'a gelmeye başladı. Bu topluluk, ünlü sanatçılar Fikriye, Kemani Sadi ve Münir Nurettin gibi isimleri içinde barındırıyordu. Onlar da zaman zaman Kıbrıs'a gelerek temsiller ve konserler düzenledi. Bu gösteriler, Kıbrıslı seyircilerin büyük ilgisini çekti ve adadaki sahne sanatlarına olan talebi artırdı.

Bu dönemde Kıbrıs'ta sahne hayatı büyük bir popülerlik kazanıyordu. İnsanlar tiyatroya ve konserlere büyük bir ilgi gösteriyor, sanatçıların performanslarını izlemek için salonlar dolup taşıyordu. Darül Bedayi'nin ve "Muhlis'in Çocukları" topluluğunun getirdiği sanatsal etkinlikler, adada kültürel bir canlılık ve hareketlilik oluşturdu.

Ancak, belirtilmelidir ki, son birkaç yılda bu etkinliklerde kesintilere rastlansa da, bu dönemde Kıbrıs'ta sahne hayatının ilgi ve talep uyandırdığı gerçeği değişmez. Bu döneme ait temsiller ve konserler, Kıbrıs'ta kültürel çeşitliliği artırdı ve sanatseverlere unutulmaz deneyimler sundu. Türkiye'nin Kıbrıs'a sanatçı göndererek müzik etkinliklerini teşvik etmesi, Kıbrıs halkının bu alana olan ilgisini artırdı. Bununla birlikte, Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği alanında profesyonel anlamda beste çalışmaları sınırlı kalmış ve bu nedenle kalıcı eserlere pek rastlanmamıştır.

Türkiye'den gelen sanatçıların Kıbrıs'a yaptığı ziyaretler, Kıbrıslı müzikseverlerin Türk sanat müziğiyle tanışmasını ve bu müziğe ilgi göstermesini sağladı. Konserler ve temsiller, Kıbrıs'ta müzikseverler arasında heyecan ve merak uyandırdı. Bununla birlikte, Kıbrıs'ta müzik etkinlikleri genellikle bu ziyaretlerle sınırlı kaldı ve profesyonel anlamda bestecilik çalışmaları yapılmadı.

Bu durum, Kıbrıs'ta kalıcı müzik eserlerinin eksikliği anlamına geliyor. Türk Sanat Müziği alanında özgün ve etkileyici eserlerin Kıbrıs'ta üretilememesi, müzik tarihinde bir boşluğa yol açtı. Kıbrıs'ın Türk sanat müziği repertuvarına katkı sağlayacak bestelerin eksikliği, müzikseverlerin bu alanda daha sınırlı bir seçeneğe sahip olmasına yol açtı.

Ancak, bu durum Kıbrıs'ın müzik sahnesinde tamamen kalıcı eserlerin bulunmadığı anlamına gelmez. Kıbrıs'ta da Türk sanat müziğiyle ilgilenen amatör müzisyenler ve besteciler bulundu. Onlar, kendi çaplarında beste çalışmaları yaparak yerel düzeyde müzik etkinliklerine katkı sağladı. Ancak genel olarak, Kıbrıs'ta Türk Sanat Müziği alanında profesyonel anlamda yapılan ve kalıcı etkiler bırakan eserlerin sayısı sınırlı kaldı.

Bu dönemde Kıbrıs'ta müzik alanında yetenekli bestecilerin bulunduğu söylenebilir, ancak bu bestecilerin genellikle profesyonel bir altyapıya sahip olmadıkları anlaşılıyor. Bestecilik faaliyetleri daha çok kişisel ilgi ve hobiler doğrultusunda gerçekleştirildi ve genellikle amatörce icra edildi.

Kıbrıs'ta bu dönemde bestecilik alanında yapılan çalışmalara örnek olarak, yerel etkinlikler ve topluluklar için besteler yapılması gösterilebilir. Özellikle Kıbrıs'ta halk müziği ve folklorik müzik türlerinde bestelerin yapıldığı ve bu şekilde yerel müzikal kimliğin güçlendirildiği bilinmektedir.

Ancak, bu çalışmaların profesyonel anlamda kabul gördüğü ve geniş kitlelere ulaştığı söylenemez. Kıbrıs'ta bestecilik faaliyetlerinin sınırlı olması, müzikal üretimin genellikle amatör seviyede kaldığını gösterir. Bu nedenle, bu dönemdeki bestecilik çalışmalarının kalıcı bir etki bırakmadığı ve genel olarak sınırlı bir çevrede tanındığı söylenebilir.


TVplas Production
Copyright © 1983 All rights reserved.