KARŞILAMALAR

**Bölüm 1: Karşılamaların Özellikleri ve Farklılıkları**
Ülkemizde gerçekleştirilen oyunlar arasında, Erkek Karşılamaları ve Kadın Karşılamaları adı verilen oyunlar bulunmaktadır. Bu oyunlar, bir süit benzeri yapısıyla öne çıkar ve her iki karşılama türü, dört karşılama ve farklı yönlerden oluşan dört bölüme sahiptir.

Kadın Karşılamaları, erkek karşılamarına göre daha yavaş bir tempoda ve yumuşak bir karakterde çalınır. Bu oyunlar, kadınların daha nazik ve zarif bir şekilde dans etmelerine uygun bir yapıya sahiptir. Erkek Karşılamaları ise daha canlı ve yumuşak arası bir özelliğe sahiptir. Bu oyunlar, erkeklerin daha çevik ve enerjik bir şekilde dans etmelerine olanak tanır.

Form açısından bakıldığında, Kadın Karşılamaları ve Erkek Karşılamaları arasında bazı ayrılıklar gözlenir. Kadın Karşılamaları daha basit bir yapıya sahipken, Erkek Karşılamaları daha karmaşık bir yapısı bulunur. Kadın Karşılamaları'nda dans figürleri daha sade ve az değişkenlik gösterirken, Erkek Karşılamaları'nda dans figürleri daha çeşitlidir ve daha fazla değişkenlik gösterir.

Her iki karşılama türü de Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin en önemli oyun havası türleri arasında yer almaktadır. Bu oyunlar, Kıbrıs Türk kültürünün önemli bir yönünü oluşturur ve günümüzde hala canlı bir şekilde icra edilir.

Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin öne çıkan oyun havası türlerinden biri olan Karşılamaların içerisinde, birinci ve ikinci karşılamaların melodileri oldukça benzerdir. Özellikle birinci kadın karşılaması, "Dolama" adlı türkümüzün melodisine oldukça yakındır. İkinci karşılamadan üçüncüye geçerken erkekler hızlıca devam ederken, kadınlar sonda bir an için durur ve ardından üçüncü karşılamaya geçerler.

Üçüncü ve dördüncü karşılamaların melodileri ise cinsiyete göre ayrılır. Ancak ritim aynı kalır. Üçüncü erkek karşılamasının sonunda, erkekler arasında bir atışma gerçekleşir. Ancak kadın karşılamalarında bu atışmaya rastlanmaz.

Kadın ve erkek karşılamaları arasındaki farklılıklar, oyun havalarının karakteristik özelliklerini yansıtır. Kadın karşılamaları daha zarif ve nazik bir yapıya sahipken, erkek karşılamaları daha coşkulu ve enerjik bir yapının yansımasıdır. Bu farklılıklar, oyun havası icrasında da belirgin bir şekilde kendini gösterir.

Karşılamalar, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin vazgeçilmez bir parçasını oluşturur. Bu oyun havası türleri, genellikle düğünler, bayramlar ve diğer özel etkinliklerde icra edilir ve günümüzde de canlı bir şekilde yaşatılır. Farklı türler ve özellikler, Kıbrıs Türk kültürünün zengin ve renkli yapısını yansıtmada önemli bir rol oynar.

Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin en tanınmış oyun havası türlerinden biri olan Karşılamalar, Kıbrıslı Rumlarda da oyun havaları olarak çalınmaktadır. Bununla birlikte, Kıbrıslı Rumlar bu oyun havalarını farklı bir tarzda icra ederler ve sözlü olarak aktarırlar.

Birinci, İkinci ve Üçüncü erkek karşılamalarının melodileri, Kıbrıslı Rumlar arasında sözlü olarak da devam eder. Kıbrıslı Rumlar bu oyun havalarını benimserler ve yerel kültürlerinin ayrılmaz bir parçası haline getirirler. Ancak, Kıbrıs Türk Halk Müziği'ndeki karşılamalardan farklı bir icra tarzına sahiptirler.

Kıbrıs Türk Halk Müziği ile Kıbrıslı Rum müziği arasındaki farklılıklar, coğrafi, tarihi ve kültürel farklılıklardan kaynaklanmaktadır. Her iki müzik de Kıbrıs adasının zengin kültürel mozağının bir yansımasıdır ve yerel toplulukların yaşamında ayrılmaz bir rol oynamaktadır.

**Bölüm 2: Karşılamaların Özellikleri ve Manilerle İcrası**
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin göze çarpan oyun havası türleri arasında yer alan Karşılamalar, dört farklı karşılama ve yön içermektedir. Her bir karşılama, değişik bir ölçü ve ritim düzeniyle seslendirilir.

Birinci karşılama, uzun veya kısa bir taksimle başlar ve taksimin sonunda kısa bir duraklama yapılır, ardından da ezgiye geçilir. Bu karşılama, 9/8'lik (2/8 — 3/8 — 2/8 — 2/8) bir ritim düzeniyle çalınır.

İkinci karşılama ise 7/8'lik (2/8 — 2/8 — 3/8) bir ritim düzenine sahiptir. Bu karşılama daha hızlı bir tempoda ve coşkulu bir karakterle icra edilir.

Üçüncü karşılama ise 2/4 ölçüsünde seslendirilir ve ikinci karşılamanın uzantısı niteliğindedir. Ancak, üçüncü karşılamanın sonunda bir atışma (çatışma) gerçekleştirilir.

Türk halk müziği geleneği içerisinde bu atışma, iki farklı ezgiyle icra edilir. Biri "Dolama" adlı türkünün melodisi iken, diğeri Rumlar tarafından da kullanılan ve farklı bir şekilde seslendirilen bir ezgidir.
Dördüncü karşılama ise yine 2/4 ölçüsünde çalınır ve genellikle diğer karşılamaların sonunda yer alır. Bu karşılama hızlı ve canlı bir karaktere sahiptir.

Her bir karşılama, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin geniş yelpazesini yansıtır. Her karşılama, kendine özgü bir ritim düzeni ve karakteristik özellikler taşır. Bu oyun havası türleri genellikle düğünler, bayramlar ve diğer özel etkinliklerde seslendirilir ve günümüzde de canlı bir şekilde icra edilir.

Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin öne çıkan oyun havası türlerinden Karşılamalar, sadece enstrümanlarla değil, aynı zamanda manilerle de icra edilir. Bu maniler, atışma sırasında kullanılan sözlerdir ve karşılamaların ritmine uygun bir şekilde söylenirler.

Atışma anlarında, manilerin içeriği ve uyakları büyük bir öneme sahiptir. İki taraf da manileri söylerken, birbirlerini üstünlük sağlamak için çaba gösterir ve manilerin içeriği ve uyakları eşleşirse, bu bir galibiyet olarak kabul edilir. Bu nedenle, manilerin uyakları ve içeriği titizlikle seçilir ve karşılamaların ritmine uygun bir şekilde düzenlenir.

Atışma sırasında, küçük düşürücü ve alaycı sözlerin yanı sıra hakaret ve taşlamalara sıkça rastlanır. Bu sözler, rakip tarafı aşağılamak ve üstünlüğünü göstermek amacıyla kullanılır. Ancak, bu tür ifadeler genellikle esprili ve şaka amaçlıdır ve rakibin duygularını incitmekten kaçınılır.

Maniler genellikle önceden kullanılan manilerden seçilir ve atışma sırasında kullanılır. Bu maniler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zengin kültürel mirasının bir parçasını oluşturur ve oyun havalarının icrasında önemli bir rol oynar.

Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin önde gelen oyun havası türlerinden Karşılamalar, dört ayrı karşılama ve yön içermektedir. Dördüncü karşılama, 9/8'lik (2/8 — 2/8 — 2/8 — 3/8) bir ritim düzenine sahiptir ve diğer karşılamalardan farklı olarak eksik bir ölçü ile başlar. Dördüncü karşılama, zeybeklerde olduğu gibi son (3/8)'lük kısım ile başlar.

Bu karşılamanın özellikleri arasında, erkekler için çalınan melodinin, diğer karşılamalarda olduğu gibi 7 engin cümleden oluşması bulunur.

Fakat, kadınlar için seslendirilen ezgi tipik bir kadın zeybeği havasıyla uyumlu bir şekilde, yumuşak ve karakteristik bir yapıya sahiptir.

Karşılamaların büyük bir kısmı düğün, bayram ve özel etkinliklerde icra edilir ve genellikle canlı performanslarla yaşatılır. Dördüncü karşılama, diğer karşılamalardan farklı olarak zeybeklerin ritm ve özelliklerini bünyesinde barındırır. Böylece, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini yansıtarak Kıbrıs adasının kültürel zenginliğine anlamlı bir katkıda bulunur.

Karşılamalar, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin öne çıkan oyun havası türleri arasında kendine yer bulur. Bu oyun havaları genellikle düğünler, bayramlar ve özel etkinliklerde icra edilir. Halk arasında "Brodo - Denem" adıyla da anılan Karşılamalar, atışmalar sırasında kullanılan man

ilerle birleşerek sahnelenir.

Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zengin kültürel mirasına katkı sağlayan Karşılamalar, atışmalar sırasında seslendirilen manilerle birlikte icra edilir. Atışma esnasında, iki taraf da manileri söylerken, birbirlerini üstünlük sağlamaya çalışır ve manilerin içeriği ile uyakları örtüşürse, bu bir zafer olarak kabul edilir.

Farklı bir kaynağa göre, üçüncü karşılamanın sonundaki atışmalar, başlıca üç farklı ezgiyle yapılır. Bu ezgiler, Dolama, Pınarbaşı ve Nane Mulla ezgileridir. Bu melodiler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin diğer oyun havalarından karakteristik bir biçimde ayrılır.

Her bir karşılama, kendine özgü ritim düzenleri ve karakteristik özellikler taşırlar. Dördüncü karşılama, diğer karşılamalardan farklı olarak zeybeklerin ritmi ve özelliklerini bünyesinde barındırır. Bu şekilde, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin çeşitliliği yansıtılır ve Kıbrıs adasının kültürel mirasına önemli bir katkı sunulmuş olur.


TVplas Production
Copyright © 1983 All rights reserved.