**Bölüm 1: Kıbrıs Zeybekleri ve Ritmik Yapıları**
Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, genellikle 9/8'lik (2/8 + 2/8 + 2/8 + 4-3/8) veya 9/4'lük (2/4 + 4/4 + 2/4 + 3-1/4) kalıplarıyla bestelenir. Bu kalıplar, Zeybek müziğinin özgün ritmik özelliklerini ifade eder.
Bazı durumlarda ise Zeybekler, 4/4, 4/5 veya 4/8, 4/5 kalıplarıyla da bestelenebilmektedir. Bu kalıplar da Zeybek müziğinin ritmik yapısına uygun bir şekilde kullanılmaktadır.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin önemli bir türü olan Zeybekler, genellikle düğün, bayram ve diğer özel etkinliklerde icra edilir. Kıbrıs adası, müzik ve dans kültürü açısından zengin bir geçmişe sahiptir ve Zeybekler gibi geleneksel müzik türleri bu kültürün önemli bir parçasını oluşturur.
Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, karakter açısından farklılık gösterir. Bazıları hızlı ve neşeli bir tarzda icra edilirken, diğerleri daha ağır ve ciddi bir tavırla çalınmaktadır.
Ancak, Kıbrıs'ta icra edilen ağır Zeybeklerin, Türkiye'deki ağır Zeybeklerle karşılaştırılmasının doğru olmayabileceği belirtilmelidir. Kıbrıs'ta icra edilen ağır Zeybekler, Türkiye'deki hızlı tempolu Zeybeklerle benzerlik gösterir. Kıbrıs'taki Zeybekler genellikle erkeksi bir tavırla icra edilirken, neşeli bir şekilde oynanması da ortak bir özelliktir.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturur. Zeybekler, genellikle düğün, bayram ve diğer özel etkinliklerde icra edilir. Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, halkın coşkulu ve neşeli doğasını yansıtır ve Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini ve çeşitliliğini gösterir.
Zeybeklerin bazılarında, ritmi belirleyen 3/4'lük bir giriş bulunmaktadır. Bu girişte kullanılan ritim, 2/8 + 2/4 + 3/8'lik bir kalıp içindeki 3/8'lik bölümdür.
Bu 3/8'lik bölüm, Zeybek müziğinin karakteristik ritmik özelliklerinden birini yansıtır ve müzikte sıkça kullanılır. Zeybek müziği genellikle 9/8'lik veya 9/4'lük kalıplarla bestelenirken, bu 3/8'lik ritim bölümü de müziğin ritmik yapısına katkı sağlar.
Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin önemli bir türüdür ve Kıbrıs adasında yaşayan insanların müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturur. Zeybek müziğinin ritmik özellikleri, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin çeşitliliğini ve zenginliğini gösterir ve müziğin coşkulu ve neşeli doğasını yansıtır.
Araştırmalarınıza göre, kaynak kişilerinizin verdiği bilgilere göre sıralayacak olursak:
1. Sarhoş Zeybeği (Bu Zeybek aynı zamanda Gofto Kesme ve Kadın Zeybeği olarak adlandırılır)
2. Abdal Zeybeği
3. Abohor Zeybeği
4. Erkek Zeybeği (Bu Zeybek aynı zamanda Anadolu Zeybeği olarak da adlandırılır)
5. Zeybek 1 (İncirli'den)
6. Zeybek 2 (İncirli'den)
7. Zeybek 3 (Lürcina - Akıncılar'dan)
8. Zeybek 4 (Cemil Demirsipahi'nin kitabında İzmir Zeybeği 2 olarak geçer, Mahmut İslamoğlu ve Yılmaz Taner'in kitabında Kıbrıs Zeybeği olarak geçer)
9. Zeybek 5 (Cemil Demirsipahi'n
in kitabında İzmir - Soğukkuyu Zeybeği, İstanbul-İzmir Zeybeği 3 olarak geçer)
**Bölüm 2: Kıbrıs Zeybekleri ve Önemli Gözlemler**
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtan bu Zeybekler, her biri kendine özgü tarz ve ritmik özelliklere sahip. Bu Zeybekler, Kıbrıs adasındaki müzik ve dans kültürünün vazgeçilmez bir bölümünü oluşturuyor.
Yapmış olduğunuz araştırmalar, ilgi çekici sonuçlar ortaya koymuştur. Örnek olarak, Abdal Zeybeği olarak adlandırılan ezginin, Cemil Demirsipahi'nin kitabında "Kordon Zeybeği" olarak geçtiği ve bu iki ezginin büyük benzerlikler taşıdığı tespit edilmiştir. Abdal Zeybeği, Kıbrıs'ın Rum kesimi tarafından "Abdaligo" adıyla çalınarak oynanmaktadır.
Öte yandan, Abohor Zeybeği olarak bilinen ezginin bir cümlesi, Türkiye'de Selim Sırrı Zeybeği veya Sarı Zeybek olarak bilinen ezginin bir bölümüyle benzerlik gösterir. Bu benzerlikler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Türkiye'deki Zeybek türleriyle benzer özellikler taşıdığını ve bu müzik türlerinin birbirleri üzerinde etkisi olduğunu ortaya koymaktadır.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün ayrılmaz bir parçasını temsil ediyor. Bu müzik türü, hem Kıbrıs'ta hem de Türkiye'nin farklı bölgelerinde icra ediliyor ve çeşitli varyasyonları mevcut. Yapılan araştırmalar, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybeklerinin diğer Zeybek türleriyle benzerlikler taşıdığını ve bu müzik türlerinin birbirleriyle etkileşimde olduğunu gösteriyor.
Araştırmalarınızın sonucunda, Erkek Zeybeği olarak bilinen ezgi için dikkate değer gözlemler ortaya çıkıyor. Bu ezgiyi yalnızca Edirneli Mustafa Dayı ve kardeşi çalmıştır ve ezginin kendisi karmaşık bir yapıya sahip değil. Ancak diğer kaynak kişilerinizin bu ezgiyi ne bildiği ne de hatırladığı görülüyor.
Bu durum, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri arasında çeşitlilik olduğunu ve bazı müzik türlerinin daha fazla tanındığını gösteriyor. Erkek Zeybeği, belki diğer Zeybekler kadar yaygın çalınmamış veya kaydedilmemiş olabilir. Bununla birlikte, bu ezginin Edirneli Mustafa Dayı ve kardeşi tarafından çalınmış ve kaydedilmiş olması, bu müzik türünün geçmişinde önemli bir iz bırakıyor.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün belirgin bir parçasını oluşturuyor. Her biri kendine özgü tarza ve ritmik özelliklere sahip olan bu Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin genişliğini ve çeşitliliğini ifade ediyor. Erkek Zeybeği, diğer Zeybekler kadar tanınmış olmasa da, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin tarihinde önemli bir yer tutuyor.
|