Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, genellikle 9/8'lik (2/8 + 2/8 + 2/8 + 4-3/8) veya 9/4'lük (2/4 + 4/4 + 2/4 + 3-1/4) kalıplarıyla yazılmaktadır. Bu kalıplar, Zeybek müziğinin karakteristik ritmik özelliklerini yansıtmaktadır.
Ancak, bazı durumlarda Zeybekler 4/4, 4/5 veya 4/8, 4/5 kalıplarıyla da yazılabilmektedir. Bu kalıplar da Zeybek müziğinin ritmik yapısına uygun olarak kullanılmaktadır.
Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin önemli bir türüdür ve genellikle düğün, bayram ve diğer özel etkinliklerde icra edilmektedir. Kıbrıs adası, müzik ve dans kültürü açısından zengin bir geçmişe sahip olup, Zeybekler gibi geleneksel müzik türleri bu kültürün önemli bir parçasını oluşturmaktadır.
Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler karakter yönünden farklılık göstermektedir. Bazıları hızlı ve neşeli bir tarzda icra edilirken, bazıları ise daha ağır ve ciddi bir tavırla çalınmaktadır.
Ancak, Kıbrıs'ta icra edilen ağır ve ciddi diye nitelendirilen Zeybeklerin, Türkiye'de icra edilen ağır Zeybeklerle karşılaştırılması doğru olmayabilir. Kıbrıs'ta icra edilen ağır Zeybekler, Türkiye'de icra edilen hızlı tempolu Zeybeklerle benzerlik göstermektedir. Kıbrıs'taki Zeybekler genellikle erkeksi bir tavırla icra edilirken, neşeli bir şekilde oynanması da ortak bir özelliktir.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Zeybekler, genellikle düğün, bayram ve diğer özel etkinliklerde icra edilmektedir. Kıbrıs'ta icra edilen Zeybekler, halkın coşkulu ve neşeli doğasını yansıtmakta ve Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtmaktadır.
Zeybeklerin bazılarında ritm katibi olarak 3/4'lük bir girişle başlanır. Bu girişte kullanılan ritm, 2/8 + 2/4 + 3/8'lik bir kalıpta yer alan 3/8'lik kısımdır.
Bu 3/8'lik kısım, Zeybek müziğinin karakteristik ritmik özelliklerinden biridir ve müzikte sıklıkla kullanılmaktadır. Zeybek müziği, genellikle 9/8'lik veya 9/4'lük kalıplarla yazılırken, bu 3/8'lik ritim katibi de müziğin ritmik yapısına katkı sağlamaktadır.
Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin önemli bir türüdür ve Kıbrıs adasında yaşayan insanların müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Zeybek müziğinin ritmik özellikleri, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliği ve çeşitliliğini yansıtmakta ve müziğin coşkulu ve neşeli doğasını yansıtmaktadır.
Yaptığınız araştırmalara göre, kaynak kişilerinizden kaydettiğiniz Zeybekleri sıralayacak olursak:
1. Sarhoş Zeybeği (Bu zeybek aynı zamanda Gofto Kesme ve Kadın Zeybeği olarak da adlandırılır)
2. Abdal Zeybeği
3. Abohor Zeybeği
4. Erkek Zeybeği (Bu zeybek aynı zamanda Anadolu Zeybeği olarak da adlandırılır)
5. Zeybek 1 (İncirli'den)
6. Zeybek 2 (İncirli'den)
7. Zeybek 3 (Lürcina - Akıncılar'dan)
8. Zeybek 4 (Cemil Demirsipahi'nin kitabında İzmir Zeybeği 2 olarak geçer, Mahmut İslamoğlu ve Yılmaz Taner'in kitabında Kıbrıs Zeybeği olarak geçer)
9. Zeybek 5 (Cemil Demirsipahi'nin kitabında İzmir - Soğukkuyu Zeybeği, İstanbul-İzmir Zeybeği 3 olarak geçer)
Bu Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtmaktadır. Her biri kendine özgü bir tarza ve ritmik özelliklere sahip olan bu Zeybekler, Kıbrıs adasındaki müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır.
Yaptığınız araştırmalar sonucunda, bazı ilginç saptamalarınız olmuştur. Örneğin, Abdal Zeybeği olarak bilinen Zeybeğin, Cemil Demirsipahi'nin kitabında "Kordon Zeybeği" olarak adlandırıldığı ve büyük benzerlikler gösterdiği tespit edilmiştir. Abdal Zeybeği, Kıbrıs'ın Rumları tarafından "Abdaligo" adı altında aynen çalınarak oynanmaktadır.
Diğer yandan, Abohor Zeybeği olarak bilinen Zeybeğin bir cümlesi, Türkiye'de Selim Sırrı Zeybeği veya Sarı Zeybek olarak bilinen Zeybeğin bir cümlesiyle benzerlik göstermektedir. Bu benzerlikler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Türkiye'deki Zeybek müziğiyle de benzerlikler gösterdiğini ve müzik türlerinin birbirleriyle etkileşim halinde olduğunu göstermektedir.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Bu müzik türü, hem Kıbrıs'ta hem de Türkiye'de farklı bölgelerde icra edilmekte ve farklı varyasyonları bulunmaktadır. Yapılan araştırmalar, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybeklerinin, diğer Zeybek müzik türleriyle benzerlikler gösterdiğini ve müzik türlerinin birbirleriyle etkileşim halinde olduğunu göstermektedir.
Yaptığınız araştırmalar sonucunda, Erkek Zeybeği olarak bilinen ezgi için bazı ilginç saptamalarınız olmuştur. Bu ezgiyi sadece Edirneli Mustafa Dayı ve kardeşi çalmıştır ve ezginin kendisi karmaşık bir yapı göstermemektedir. Ancak diğer tüm kaynak kişileriniz tarafından ne bilindiği ne de hatırlanabildiği tespit edilmiştir.
Bu durum, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri arasında farklılıkların olduğunu ve bazı müzik türlerinin daha popüler olduğunu göstermektedir. Erkek Zeybeği, belki de diğer Zeybekler kadar yaygın bir şekilde icra edilmemiş veya kaydedilmemiş olabilir. Bununla birlikte, bu ezginin Edirneli Mustafa Dayı ve kardeşi tarafından çalınması ve kaydedilmesi, bu müzik türünün geçmişine dair önemli bir iz bırakmaktadır.
Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin Zeybekleri, Kıbrıs adasının müzik ve dans kültürünün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Her biri kendine özgü bir tarza ve ritmik özelliklere sahip olan bu Zeybekler, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtmaktadır. Erkek Zeybeği, belki de diğer Zeybekler kadar yaygın olmasa da, Kıbrıs Türk Halk Müziği'nin geçmişine dair önemli bir iz bırakmaktadır
|